VRIJWILLIGERSWERK

Samen de schouders onder Sporting Krommenie!

Vrijwilligers zijn écht keihard nodig! Maar waar hebben we dan al die vrijwilligers voor nodig?

Wekelijks spelen er ruim 1400 voetballers van onze eigen vereniging en uitspelende verenigingen een wedstrijd op ons complex. Al deze voetballers nemen familie, vriend(inn)en, trainers en begeleiders mee. Om dit allemaal in goede banen te leiden is er wekelijks hulp nodig. 

Elk lid moet daarom een steentje bij gaan dragen. Voor het eerste lid is dat 9 uur per seizoen, voor het tweede lide 6 uur en voor het derde lid 3 uur. En of je nu liever in de kantine staat of dat je graag een wedstrijd fluit, mag je helemaal zelf weten! In de voetbal.nl app kun je aangeven welke taken je leuk vindt. Als je kantinedienst hebt gekozen, moet je vervolgens onder ‘programma’ een favoriet tijdstip opgeven.  

VRIJWILLIGERSTAKEN

Het overzicht van een aantal van onze vrijwilligerstaken

Hieronder vind je een overzicht van een aantal vrijwilligerstaken. Nog lang niet allemaal. Wil jij wat doen voor de vereniging maar zie je hier niets tussen staan, informeer dan even bij onze commissie vrijwilligers. Zij kunnen kijken waar jij je steentje kan bijdragen.

Spelbegeleiders bij de jeugd

Korte omschrijving taak (wanneer is de taak goed volbracht)

Het begeleiden van de wedstrijden bij de JO8 t/m JO10 en het tot een goed einde brengen van deze wedstrijden.

In deze leeftijdscategorieën is er geen scheidsrechter op het veld aanwezig maar een spelbegeleider. Hij/zij geeft de spelers zoveel mogelijk de ruimte om het spel zelf te ontdekken en daar waar nodig fluit om de spelregels uit te leggen.

Geldende regels voor betreffende taak

De basispositie van de spelbegeleider is langs het veld. Hij beweegt mee met het spel. Wanneer het spel het nodig maakt kan de spelbegeleider het veld in bewegen. De spelbegeleider bewaakt de spelregels, legt de spelregels uit en zal alleen bij onduidelijkheid corrigeren en een beslissing nemen door middel van een fluitsignaal.

Beschrijving werkzaamheden

  • Enkele minuten voor aanvang van de wedstrijd betreedt hij/zij het veld om te kijken of de teams aanwezig zijn en stelt zich voor aan de leiders van de betreffende teams. Daarbij maakt hij/zij met de leiders afspraken over de rust en over de time-outs halverwege beide helften. Soms willen leiders geen time out (bv bij slecht weer). Ivm Corona worden er voorlopig vooraf geen handen geschud door de spelers.
  • Hij/zij zorgt ervoor dat de wedstrijd op het vastgestelde tijdstip begint
  • Vervolgens fluit hij/zij alleen indien het echt nodig is en zorgt dat de spelregels worden nageleefd en legt ze waar nodig uit aan de spelers (en leiders)
  • Hij/zij zorgt ervoor dat er op de juiste tijdstippen gefloten wordt voor de time-outs, rust en einde wedstrijd
  • Na de wedstrijd laat hij/zij beide teams penalty’s nemen en is de wedstrijd definitief afgelopen (alle spelers 1x om en om)
  • Hierna wordt er afscheid genomen van de teams en leiders en dient hij/zij ervoor te zorgen dat de kinderen ook afscheid van elkaar nemen, voorlopig zonder handen te schudden
  • De uitslag wordt doorgegeven bij het wedstrijdsecretariaat

Hulpmiddelen voor de taak (waar zijn deze vinden op het complex?)

De spelbegeleider dient een fluitje te hebben, die zijn beschikbaar bij het wedstrijdsecretariaat. Het is verstandig het fluitje te houden indien je de taak regelmatig op je neemt.

Aanspreekpunten

Bij problemen met teams, leiders, spelers en/of ouders kan dat in eerste instantie gemeld worden bij het wedstrijdsecretariaat op het complex en bij de coördinator, Daniel van Til (06-46135460)

Aanmelden

In de voetbal.nl app vind je linksboven het menu. Klik vervolgens op ‘vrijwilligerstaken’ en klik op ‘mijn taken’. Vink aan of schuif het knopje zodat er een groen knopje/vinkje zichtbaar wordt. Je bent nu ingeschreven als ‘spelbegeleider’, maar je hebt nog niet jouw favoriete tijdstip opgegeven. 

Neem daarvoor contact op met Daniel van Til. Er worden afspraken gemaakt wie ervoor moet gaan zorgen dat de wedstrijden voorzien zijn van een spelbegeleider. Degene die zijn ingedeeld worden door Daniel ingeschreven worden vrijgesteld van verdere vrijwilligerstaken.

Veel plezier!

Scheidsrechters

Korte omschrijving taak (wanneer is de taak goed volbracht)

Het begeleiden van de wedstrijden als scheidsrechter bij de JO11 t/m JO19.

Geldende regels voor betreffende taak

De basispositie van de scheidsrechter is in het veld, dichtbij spelsituaties, maar zonder in de weg te lopen. De shceidsrechter is op de hoogte van de KNVB-voetbalregels.

Beschrijving werkzaamheden

  • Enkele minuten voor aanvang van de wedstrijd betreedt hij/zij het veld om te kijken of de teams aanwezig zijn en stelt zich voor aan de leiders van de betreffende teams. Ivm Corona worden er voorlopig vooraf geen handen geschud door de spelers.
  • Hij/zij zorgt ervoor dat de wedstrijd op het vastgestelde tijdstip begint
  • Vervolgens fluit hij/zij alleen indien het echt nodig is en zorgt dat de spelregels worden nageleefd.
  • Hij/zij zorgt ervoor dat er op de juiste tijdstippen gefloten wordt voor de rust en einde wedstrijd
  • Na de wedstrijd vult de scheidsrechter het wedstrijdformulier zelf in of geeft de uitslag door aan de speeldagcoördinator in het wedstrijdsecretariaat

Hulpmiddelen voor de taak (waar zijn deze vinden op het complex?)

De spelbegeleider dient een fluitje te hebben, die zijn beschikbaar bij het wedstrijdsecretariaat. Het is verstandig het fluitje te houden indien je de taak regelmatig op je neemt. De scheidsrechter haalt bij het wedstrijdsecretariaat ook vlaggen op voor de grensrechters en brengt deze na de wedstrijd weer terug.

Aanspreekpunten

Bij problemen met teams, leiders, spelers en/of ouders kan dat in eerste instantie gemeld worden bij het wedstrijdsecretariaat op het complex.

Kantinepersoneel

Omschrijving Bar- en Keukendienst

Verkopen van koffie, thee, frisdrank, koek, snoep, broodje en dergelijke. Er zijn drie plekken waar u ingedeeld kan worden, al springt u wel altijd bij waar het nodig is.

  1. Bij de tap en frisdrank
  2. Bij de koffie- en thee bar
  3. In de keuken

Er is altijd een aanspreekpunt die de verdeling maakt achter de bar. Tijdens jouw werkzaamheden

  • zorg je altijd voor een gevulde schappen achter de bar. In het magazijn vind je snoep, chips, koffie en thee. In de koelkast staat frisdank (AA drink en water gaat meestal hard);
  • vouw je kartonnen verpakkingsmateriaal op;
  • houdt je de bar en kantine continu schoon en ruim;
  • Check je regelmatig of de toiletten schoon zijn;
  • Kun je de muziek installatie naast de koeling bedienen. Handleiding van de muziekinstallatie is daar ook aanwezig.
  • Kun je de televisies bedienen. Naast de koeling liggen de afstandsbedieningen.

Goed voorbeeld doet volgen!

Reglement voor Bar- en Keukendienst:

  • Polo of schort van Sporting aan.
  • U mag twee consumpties gebruiken per dienst. ( zie kassa hoe u die afboekt)
  • Alles wat u daarna wilt gebruiken moet u betalen.
  • Geen alcohol verkoop tijdens bardienst kinder- en jeugdwedstrijden.
  • Geen glas naar buiten. Bij mooi weer gebruiken we dus plastic bekers. Deze mogen alleen op het terras worden gebruikt en niet langs de velden
  • Altijd legitimatie vragen aan personen onder de 25 jaar bij verkoop alcohol.
  • Sporting Krommenie werkt met Pin of Sporting pas. Geen Contant geld!
    • Sporting pas opwaarderen zie kassa systeem werking.
    • Kassa werking staat in een bijlage geplastificeerd. Ligt bij of onder de kassa. Vraag aan vaste medewerker en lees de beschrijving.
    • Bij aankoop kan je de bon printen uitvinken in het scherm. Vraag maar aan vaste medewerker.
    • Alcohol verkrijgbaar na 14.00 uur op zaterdag na de kinderwedstrijden. Op zondag is alcohol na 12.00 uur verkrijgbaar. Bij jeugdtoernooien wordt in het geheel geen alcohol geschonken.
Teambegeleiders/coaches

Korte omschrijving taak (wanneer is de taak goed volbracht)

Als teamleider zorg je ervoor dat het team compleet en op tijd aanwezig is. Daarnaast maak je een opstelling en ben je verantwoordelijk voor het coaches van het team tijdens de wedstrijd.

Geldende regels voor betreffende taak

De positie van de teamleider is langs het veld aan de zijkant ongeveer halverwege het veld. Vanaf die plek kan hij het team het beste coachen en heeft hij goed overzicht over het hele veld.

Beschrijving werkzaamheden

  • Het aanmaken van de teamapp met de ouders (en/of spelers) waarin alle communicatie plaatsvindt

  • Enkele dagen voor de wedstrijd aangeven hoe laat en waar iedereen aanwezig dient te zijn en vragen of iedereen erbij is. Indien er te weinig spelers overblijven kan hij contact opnemen met de coördinator om te bepalen waar invallers vandaan gehaald kunnen worden

  • Op de wedstrijddag het team bij elkaar nemen voor de wedstrijd en een bespreking houden waarbij opstelling en de taken in het veld worden besproken

  • Er zal nagegaan moeten worden of er een scheidsrechter is en zo niet zal je een teamouder moeten vragen om te fluiten

  • Tijdens de wedstrijd dien je de wissels door te voeren en het team te coachen

  • Na afloop van thuiswedstrijden moet je de uitslag doorgeven bij het wedstrijdsecretariaat

  • Als er zaken zijn in de wedstrijd die wellicht extra aandacht behoeven tijdens de trainingen kan dat aangegeven worden bij de trainers en/of coördinator

Hulpmiddelen voor de taak (waar zijn deze vinden op het complex?)

Aan het begin van het seizoen krijg je een net met 2 of 3 ballen van de club. Die kunnen gebruikt worden om mee in te schieten en de wedstrijden mee te spelen.

Aanspreekpunten

Bij problemen met teams, spelers en/of ouders kan dat in eerste instantie gemeld worden bij het wedstrijdsecretariaat op het complex en bij de coördinator van de betreffende leeftijdscategorie.

Speeldagcoördinatoren

Coördinator

Als coördinator bent u het aanspreekpunt voor de club en de bezoekend teams.

Tijden

De ochtend start om 07.30 uur & de middag om 12:30. De toegang tot het wedstrijdsecretariaat kan d.m.v. de sleutel op te halen bij de bar in de kantine. Deze word later overgedragen aan de middag coördinator. Tevens haalt u meteen de muntjes voor de scheidsrechter op bij de bar.

Limonade

Er word limonade in een kan gemaakt volgens de verhouding zoals op de limonade tank is aangegeven. De voorraad limonade kan bij de kantine worden gehaald. Indien er een hulp aangewezen is kan deze de bekertjes met limonade vullen en zet ze in de rekken die daar voor bedoeld zijn. Het is afhankelijk van het aantal thuiswedstrijden hoeveel keer het maken van limonade kannen herhaald moet worden. De rekken met limonade worden in de rust afgegeven aan de teams.

Thee

De senioren kunnen thee krijgen als dit gewenst is. Voor thee moet de grote waterketel gevuld worden. Aan de buitenkant zit een maatbuisje met een balletje erin, 1 streepje is genoeg voor 1 team. In de theeketel moeten 2 theezakjes gedaan worden en deze moeten 10 minuten voor het rustsignaal gevuld zijn met water. De theeketels moeten na de rust van de senioren omgespoeld worden en omgekeerd op het aanrecht worden gezet.

Doelen

De doeltjes op veld 1 en de losse doeltjes staan al los bij aankomst op de club. Aan het eind van de dag moeten deze gecontroleerd worden of zij weer op slot staan. De sleutel voor de sloten hangt in het kluisje in het wedstrijdsecretariaat.

Hoekvlaggen

De hoekvlagen staan bij aankomst al op de velden. Doorgeven aan de aanvoerders c.q. leiders van de thuis spelende teams die de laatste wedstrijd op een veld spelen dat de hoekvlaggen opgehaald moeten worden en in het ballenhok opgeruimd moeten worden. De speeldag coördinator doet, als alle vlaggen opgeruimd zijn, het ballenhok op slot. De sleutel hangt in het kluisje in het secretariaat.

Verzorging

In het secretariaat ligt een kleine verbanddoos in het keukenblok, en in de gang tegenover het secretariaat hangt de grote verbanddoos en de AED. Een ijspack is op te halen in de kantine.

Sleutels

De teams moeten zich melden bij het loket, en krijgen daar een sleutel van een locker. Indien er een kleedkamer is aangewezen aan een team staat dat op het overzicht wat klaar ligt in het secretariaat.

De sleutels met de grote labels zijn voor de lockers, de sleutels met het kleine rode labeltjes zijn voor de kleedkamers. Er wordt aan de leiders c.q. aanvoerder altijd een borg gevraagd van min €5,- per sleutel. De sleutels hangen in het kluisje in het secretariaat. Dit kastje kun je alleen openen met een code. Deze code mag niet aan derden gegeven worden.

Scheidsrechters

De scheidsrechters kunnen zich verkleden in de twee daarvoor bestemde kleedkamers (met gele deur en sleutel met gele label) De scheidsrechters kunnen in de rust in het wedstrijdsecretariaat komen om daar hun drankje te nuttigen. Dit kan gehaald worden met een muntje die het geldbakje liggen. Het is per scheidsrechter verschillend wat zij willen hebben. Er mogen door de scheidsrechters géén tassen e.d. meer in het wedstrijdsecretariaat gezet worden. Deze blijven in de kleedkamers.

Kledingverkoop

Er mag door de speeldag coördinatoren géén kleding verkocht worden. Kleding kan op zaterdag aangeschaft worden bij Peter Hartland.

Controle

Het is wenselijk als er tijdens de wedstrijden regelmatig iemand door de gang loopt om even de kleedkamers en lockers te controleren. Zo kunnen we bij vernielingen zo snel mogelijk handelen.

Ook tijdens de wedstrijden de gang aanvegen indien dit nodig is.

Na afloop van het wedstrijdprogramma moeten alle kleedkamers nagelopen worden, de rommel opgeruimd worden en de deuren op slot gedaan worden en de gang worden geveegd

Aanwezigheid

Het is de bedoeling dat er in het wedstrijdsecretariaat alleen mensen komen die op dat moment ook daadwerkelijk iets moeten doen zoals aanvoerders, leiders, scheidsrechters. Overige personen het liefst zoveel mogelijk buiten het secretariaat houden.

Einde speeldag

De speeldag coördinator dienst is klaar als alle teams weg zijn uit de kleedkamers en iedereen het kleedkamer gedeelte verlaten heeft. De deur van het wedstrijdsecretariaat moet dan op slot worden gedaan met de sleutel van de speeldag coördinator bos. De bos wordt ingeleverd achter de bar inclusief de overgebleven muntjes.

Commissielid

We hebben binnen Sporting Krommenie diverse commissie. In zo’n commissie houd je je vooral bezig met de organisatorische kant van de vereneniging. Denk aan inkoop voor de kantine, sponsoring, aanstellen trainers, op orde houden van de financiële huisihouding enzovoort. Het is allemaal even belangrijk en er zijn altijd mensen nodig. Per commissie kom je meestal minimaal zo’n 10 keer per jaar bij elkaar om nieuwe initiatieven en uitgezette acties te bespreken. Wil je meer weten, stel dan je vraag bij vrijwilliger@sportingkrommenie.nl. 

Je kunt je voor de volgende commissies aanmelden

  • Bestuur (voorzitter, penningmeester, secretaris)
  • Commissie Respect (afhandelen incidenten)
  • Vertrouwenspersoon
  • Evenementencommissie
  • Jeugdcommissie
  • Seniorencommissie
  • Kantinecommissie
  • Ledenadministratie
  • Sponsorcommissie
  • Technische commissie (aanstellingsbeleid trainers)
  • Vrijwilligerscommissie
  • Informatievoorziening (hoe organiseren wij onze informatiestromen)
  • Communicatie (fotograaf, schrijver, website beheerder, social media beheerder)
  • Terrein/opstalcommissie

Je kunt je via het aanmeldformulier op deze pagina aanmelden voor een commissie.

Gemak dient de vrijwilliger

We proberen het voor jou als vrijwilliger zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo vind je op deze site uitleg over de vrijwilligerstaken. Ook willen we overal een aantal vaste medewerkers aan elke taak koppelen, die iedereen kunnen begeleiden. We werken er hard aan om dit mogelijk te maken. En als het nodig is om even bij elkaar te komen, dan doen we dat ook, zoals bij de open kantine avond.

Misschien gaat het ons ook lukken een mooie prijs beschikbaar te stellen en die aan het einde van het seizoen te verloten onder de vrijwlligers. Tussendoor willen we de vrijwilliger ook in het zonnetje zetten. Kortom, er zijn nog plannen voldoende! Heb je zelf ideeën, dan kun je altijd contact opnemen met vrijwilliger@sportingkrommenie.nl.

Betrokkenheid!

Maar kun je een dienst niet afkopen dan? Degene die dat graag willen, zijn niet erg betrokken bij Sporting Krommenie. Bovendien krijgt de club dan extra geld, maar heeft het nog steeds geen mensen. Het inhuren van mensen brengt weer allerlei administratieve zaken met zich mee. Daar kiezen we als club niet voor!

Twee jaar geleden experimenteerden we met verplichte bardiensten. En wat bleek? Iedereen vond het leuk en gezellig!

Tot ziens bij onze gezellige vereniging!

 

De Vrijwilligerscoördinatie

Henk Heinhuis

Paul Verveen

Marco Kuster

INSCHRIJVEN VRIJWILLIGERSWERK

Inschrijven via voetbal app

Ons vrijwilligersbeleid werkt niet zonder de voetbal.nl app. Op deze pagina vind je een uitleg.

Waarom de app?

Sporting Krommenie gaat de app voetbal.nl gebruiken om vrijwilligerstaken te organiseren en te registreren. Ook is het via de app mogelijk om diensten onderling te ruilen en te communiceren met degene die taakverantwoordelelijke is. Voor een gedraaide dienst krijg je punten. Zo kunnen we zien of iemand zijn dienst wel of niet heeft gedraaid. 

Als  lid/ouder/verzorger ben je ZELF verantwoordelijk voor het halen van het verplichte aantal punten. Zorg er dus voor dat je de app in gebruik neemt en dat bekend is wat voor taak je wilt doen en/of dat je je inschrijft op beschikbare roostertaken.

INSTALLEREN EN REGISTREREN IN VOETBAL.NL APP

De Voetbal.nl app kan worden gedownload in de Apple App Store en in de Google Play Store.
Als je de Voetbal.nl app geïnstalleerd hebt, zal er gevraagd worden om je te registreren of in te loggen.

De volgende situaties kunnen zich voordoen.

1. Je hebt al een account van Voetbal.nl. Je kunt inloggen met je bestaande account. Bij het inloggen wordt er wel gevraagd om het emailadres opnieuw te koppelen. Zorg dus dat je het emailadres gebruikt waarmee je bij Sporting Krommenie in de ledenadministratie bekend bent. Weet je hem niet, vraag hem op via vrijwilliger@sportingkrommenie.nl.  

2. Je hebt nog geen account. Via registreren kun je een nieuw account aanmaken. Zorg er wederom voor dat je een emailadres gebruikt waarmee je bij de ledenadministratie bekend bent. Weet je hem niet, vraag hem op via vrijwilliger@sportingkrommenie.nl.

3. Je hebt een bestaand account bij Voetbal.nl waarvan je de inloggegevens niet meer weet en daarmee het aanmaken van een nieuw account belemmert. Stuur een email naar vrijwilliger@sportingkrommenie.nl.

4. Je hebt al een account aangemaakt via de wedstrijdzaken app. Je kunt dit account gewoon gebruiken om in te loggen in de Voetbal.nl app. De email-adressen in beide apps moeten dus gelijk zijn!

Indien je problemen ondervindt bij het gebruik van de app, kun je dit melden door een email te sturen naar vrijwilliger@sportingkrommenie.nl. We nemen dan spoedig contact met je op, om samen een passende oplossing te vinden.

MEERDERE KINDEREN BIJ SPORTING KROMMENIE ?

Heb je meerdere kinderen bij Sporting Krommenie voetballen en is je emailadres gekoppeld aan meerdere leden? Geen probleem! Bij het inloggen in de app wordt er gevraagd voor wie je wilt inloggen. Op deze manier krijg je alle relevante teaminformatie voor dit lid te zien. Switchen naar een ander lid kan door in het menu te kiezen voor “Instellingen”en daarna “Persoon kiezen” 

KINDEREN WEL BEKEND BIJ DE CLUB, OUDERS NIET

Het zal geregeld voorkomen, dat kinderen lid zijn van de club en ouders niet. De kinderen worden dan geregistreerd voor de vrijwilligerstaak, maar soms zal de ouder die taak invullen. Maar het kan bijvoorbeeld ook voorkomen, dat kinderen zelf de taak vervullen. Ze mogen onder de 16 bijvoorbeeld niet in de kantine staan, maar ze mogen wel een wedstrijd fluiten van leeftijdsgenootjes.

KNOPPENCURSUS

Kun je de knopjes in de bovengoenoemde handleiding niet vinden. Klik dan hieronder op de button voor een uitleg met bijbehorende plaatjes.

AANMELDEN COMMISSIE

Ik heb interesse in de volgende commissie (meerdere antwoorden mogelijk)

9 + 9 =